130423 kroppsideal

För lite mer än 1 månad sen vägde jag 59,2 kilo. Jag hade ett midjemått på 67 cm. Jag tränade ungefär 10-12 pass i veckan.

Folk i min omgivning började bli oroliga men jag försäkrade dom om att jag mådde bra. För det gjorde jag. Fram till den dagen jag inte längre gjorde det. Jag insåg vad jag höll på mig när jag en dag blev irriterad på M för att hon vägrade att sova vilket försörde mina träningsplaner. Det kom som en käftsmäll och jag lämnade genast gymmet. Resten av dagen spenderade jag genom att leka och mysa med Melissa. När hon somnade fick jag chansen och tänka.
Antingen kunde jag fortsätta så som jag gjorde. I princip svälta mig själv och fortsätta träna så hårt att jag ibland grät på gymmet av ren utmattning och inte bara riskera min egen hälsa utan även Melissas. Hur skulle hon kunna få en hälsosam syn på kost och träning om hon såg sin mamma äta så lite att hon blev yr varje gång hon rörde sig för snabbt?  En mamma som istället för mat drack 3 liter vatten för att fylla ut magsäcken.

Där och då bestämde jag mig för att förändra allt. Jag har gått upp till 62 kg, ökat 3 cm kring midjan och mår SÅÅ mycket bättre. Träningen har jag dragit ner på till ca 4-5 pass i veckan.
Jag har gett mig själv tillåtelse att gå upp till 65 kilo och på mina 173 cm kan jag till och med väga lite mer men man måste ju börja någonstans.

Jag har så länge jag kan minnas haft en osund relation till mat och efter jag fått M blev det nästan värre. Jag kände en enorm press att komma i form så snabbt som möjligt. Men den som pressade mig hårdast var ju jag själv.

Jag mår som sagt MYCKET bättre idag och ser återigen träningen som något kul inte något jag måste göra.

 

Nu har detta blivit ett väldigt personligt inlägg men jag tycker det är viktigt att ta upp ämnet eftersom att jag inte är den enda i världen som någonsin kännt så här.



Kommentarer
Therese,Tessan T

Bra att du vakna upp innan det var försent. Väldigt svårt att hitta en balans i mat och träning, lätt att man äter eller tränar för mycket. Men du är så duktig och snygg!!!Hade gärna bytat mina 65 mot dina 62 hehehe ;)

2013-04-24 @ 10:20:02
frida

Det är alltid en svår balansgång med vad som är hälsosamt och vad som är ohälsosamt. bra jobbat!

2013-04-24 @ 12:46:21
Anonym

Hej, du känner inte mig. Kanske vet du vem jag är eftersom Trelleborg är litet och jag bor här. Kom in på din blogg av en slump och har fortdatt att läsa den från och till. Det var verkligen befriande att läsa en blogg om mamma-livet, träning, barn som inte hela tiden syftar till att ditt liv är perfekt och felfritt. Missförstå mig inte, jag tycker du verkar leva ett väldigt "perfekt" liv i mina ögon. Du verkar vara genuint lycklig. Vilket jag ibland blir avudsjuk på. Jag har själv småbarn och vet att man ibland vill skjuta sig själv och att livet inte alltid är sådär härligt, underbart som vissa antyder hela tiden. Men ibland när jag ser dig på stan (stalker varning på mig eller?! haha) nej men jag ser dig ibland på stan med barnvagn och så, och jag tycker alltid du ser så glad och tillfreds ut. Precis som om livet vore helt perfekt. Vad jag vill komma fram till är att jag tycker du verkar vara en väldigt härlig och en bra förebild som människa, iallafall för mig.

2013-04-25 @ 16:27:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0